Van de Nijl naar de Rode Zee - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Van de Nijl naar de Rode Zee - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Van de Nijl naar de Rode Zee

Door: mjk

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

20 Augustus 2010 | Egypte, Aswan

Van de Nijl naar de Rode Zee


De boot is nog 2 dagen bijven liggen in Aswan. Hier hebben we inderdaad een rustdag gehad omdat we niet mee zijn gegaan naar AbuSimbel. Wel hebben we laat in de middag een rondrit door Aswan gedaan. Hier 1 van de oudste en grootste moskee mogen bezoeken. Zeer indrukwekkend. We hebben ons niet laten bekeren, dus geen paniek allemaal. Bij een bezoekje aan een parfumfabriekje ging zo een beetje het licht bij mij uit en kon ik met moeite luisteren naar hetgeen er verteld werd over het maken van parfum. Het glasblazen van de flesjes kon mij wel boeien moet ik zeggen, maar dat schouwspel was al met een paar minuten voorbij helaas. Daarna nog een mooie rondtoer boven Aswan gekregen met een schitterend uitzicht over stad, de Aswan dam en de Nijl. Een adembenemend gezicht en een goed overzicht tussen arm en rijk. Krotten, hutjes huizen, kerken, begraafplaatsen en op iedere hoek van de straat een moskee. Je wist niet waar je moest kijken zo enorm wijds en groot overzicht. Wederom konden we genieten van de waterpijp en een verkoelend drankje. We hadden geen keus, we konden niet even verder namelijk omdat het "Ramadan ontbijt" was inmiddels. Dan mogen de moslims na zonsondergang eten en zitten de restaurantjes en koffieshops vol met mannen voor een paar minuten. Een waar schouwspel. Hierna met onze groep een bezoek gebracht aan de markt. Hoewel we gek werden van de opdringerigheid toch een bezoek waard en een beleving op zich. Kleine winkeltjes met troep, sjaaltjes, hoedjes, lampjes, water.pijpen …… het kon niet op. Een kleurig geheel. Maar ook geurig, want de geur van kruiden kon je al van ver ruiken. Kruiden op een bergje in de vorm van een piramides, in alle kleuren. Zo leuk om naar te kijken. Volgens mij hebben we van alles naar ons hoofd geslingerd gekregen want verstaan doe je de verkopers uiteraard niet. De verkopers proberen je met van alles en nog wat hun winkeltje in te lokken en spreken op hun manier de taal waarin zij denken je te moeten aanspreken. Bedelende vrouwen met kleine kinderen op de armen getogen in lange gewaden en soms een burka, waar je niet teveel aandacht aan moest schenken. Het was hier oppassen voor kleine kinderen, want als zij je aandacht niet kregen dan kon je een mep op je been verwachten, of werd er aan je arm getrokken. Niet echt prettig, maar de aanblik van de kleurrijke en geurige markt deed een hoop goed.
Na terugkomst op de boot nog genoten van het diner en de zwoele avond op het dek van de boot. Na een heerlijke nachttrust was het weer ontspannen op het dek alwaar weinig verkoeling te vinden was. De zon brand hier letterlijk op je huid. Bij temperaturen rond de 45 graden, lig je of onder de parasol of lig je in het zwembad op het dek. In de middag zijn we gaan varen met een Feluka. Dit is een soort zeilboot. Een mooie tocht langs de eilandjes in de Nijl. Kinderen spelend in het water op zelfgemaakte surfplanken proberen je aandacht te trekken op de Feluka, en allemaal willen ze hetzelfde en dat is geld. Geld, geld en nog eens geld, het draait hier alleen maar om geld. Je moet hier echt vreselijk op je hoede zijn. Want waar je 8 pond voor een fles water moet betalen, daar heb je een eindje verder er 5 flessen voor 10 pond. Je blijkt gewoon in euro's te kunnen betalen en dat wist ik helaas niet. Met euro's ben je zoveel goedkoper uit dan met de Egyptische pond. Want ook hier slaan zij een slaatje uit, ze bereken de hoogste koersen tegen woeker prijzen.
Het is zo een mooi land, helaas weten ze alleen niet hoe om te gaan met de toeristen die hun rijkdom aan oudheden en schatten komen bewonderen. Er is zoveel meer van te maken. Waardoor dit ogenschijnlijk arme land, rijker kan worden. Nog zoveel mooie schatten moeten er hier te vinden zijn. Maar helaas heeft het land niet genoeg geld om deze oudheden op te graven. En hebben ze te maken met een corrupte bevolking.

A3 en Piet jullie hebben gelijk………, ook ik heb mijn liefde voor Egypte gevonden. Wat een prachtland is dit zeg. Volgende keer gaan we samen, want ik wil nog veel meer zien van dit land, er is nog zoveel te bewonderen.

Inmiddels zijn wij aangekomen in Hurghada. Met de boot vanuit Aswan, via KomOmbo en Edfu naar Esna. In Esna zijn wij van de boot gestapt om de overtocht naar Hurghada per bus te doen. Om 12:30 na de lunch zijn wij vertrokken en pas om 18:45 waren wij in Hurghada. Een lange vermoeiende tocht in een klein busje met nog 9 andere mensen. Ook weer een beleving en excursie op zich. De koffers boven op het dak, en om de beurt keken wij naar achteren of de chauffeur niet per ongeluk een koffer zou verliezen. De rit ging langs het groene Nijldal, waar de tijd heeft stil gestaan en je een goede indruk kon krijgen van het openbare leven hier. Het groene Nijldal ging over in een heuvelachtige zandvlakte en uiteindelijk in de woestijn. Lange kilometers met alleen maar zon en zand er kwam geen eind aan. Uiteindelijk ging de zandvlakte over in een gigantisch berg gebied. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Grote goudgele rotsblokken doemde langzaam op aan de horizon. Dichter naar de kust kwam hier meer kleur in. Rood, geel en soms een groene gloed (kan ook een fatamorgana geweest zijn hoor). Nergens een boompje te bekennen wel hier en daar een kleine pol groen, maar meer ook niet.
Langs de weg door de woestijn kleine oases in de vorm van restaurantjes en souvenir kraampjes. Hier kon ik 1 van mijn dochters kwijt voor 2000 kamelen. Hoewel de aanbieding zeer aanlokkelijk was, want 1 kameel kost ongeveer 8000 euro. Ik heb het toch maar niet gedaan, want weet je wel hoeveel troep (lees poep) die beesten maken, en hoeveel zij eten? Die hebben nog meer verzorging nodig dan mijn 2 dochters samen. Nee……… toch maar niet gedaan hoor, mijn dochter is onbetaalbaar immers. En kind ook weer gelukkig.

Hier in Hurghada is het gelukkig wat koeler dan aan de Nijl, hoewel de temperaturen hier toch ook ver boven de 40 graden rijken. Er staat hier een heerlijke soms harde wind. Op het strand worden we gezandstraald, maar verder prima uit te houden. Kamer ligt voor het zwembad en we hebben uitkijk op de Rode Zee, waarin je geen verkoeling zult vinden, want deze heeft een temperatuur van rond de 30 graden, is dus maar 7 graden koeler dan je eigen lichaamstemperatuur. Nu dus tijd om bij te komen van de 1e week. Ik ben moe van alle indrukken maar wel heel voldaan. Huiden rood verkleurd door de zon, en dat terwijl ik de hele dag onder de parasol in de schaduw heb gezeten, wanneer ik niet in het water lag. Voor het eerst van mijn leven gaan snorkelen onder toeziend oog en onder leiding van mijn dochters. Zij hebben mij alle kneepjes van het snorkelen geleerd. De onderwaterwereld is prachtig en adembenemend. Zwarte visjes, zee-egels, gekleurde visjes, nemo visjes en koralen……….. wouw. Nooit geweten dat er onder water zoveel moois te zien is, en nu kan ik er tussen zwemmen en met eigen ogen het moois onder water bewonderen. Heerlijk om zo te dobberen op je buik in het water, helaas is mijn rug dieprood gekleurd door de reflectie van de zon in het zoute water, maar dat mag de pret niet drukken.


Tot zover een update van ons uit het mooie Egypte.
Tot snel maar weer
Liefs en knuffels
Jolanda, Talitha en Chayenne


Pap, wij wensen je een fijne verjaardag maandag.
Oom Herman, heel veel sterkte van de week in het ziekenhuis.
Anja, Elly, Jannine en Christa het volgende foto-uitje is naar Egypte hoor!
Collega's, ik geloof dat ik nog een weekje bij boek, vinden jullie niet erg toch?



  • 20 Augustus 2010 - 18:43

    Anja Verhagen:

    Hey die vakantiegangsters,

    Ik heb weer met veel plezier je verlag gelezen, ik moet toegeven dat je het op een ontzettende leuke manier kunt vertellen het is echt mee genieten!!
    Ik wens jullie nog een hele fijne week.

    Liefs, Anja

  • 20 Augustus 2010 - 20:12

    Aa Kool:

    heel leuk dat jullie het zo fijn hebben ik geniet van je verslag het weer is bij ons niet zo als bij jullie heel wisselvallig bij ons nou genieten jullie nog maar dikke knuffel voor jullie alle drie van pa en ma

  • 20 Augustus 2010 - 20:38

    Elly:

    Hallo daaroh lieve meiden...

    Wat een verhaal weer en wat een warmte...poehee...prachtig verhaal en ik lees al dat je een stukje hart daar laat liggen...wel jammer dat de bevolking af en toe (lees bijna altijd) zo vervelend is. Ennuh...wij met zijn 5en naar Egypte???? Zijn we alleen maar bezig om die kerels weg te slaan....poeh...lijkt me helemaal niks met dat warme weer...;-) Maar genieten jullie maar heerlijk verder, het gaat al snel genoeg...ook de onderwaterwereld is prachtig heb ik me laten vertellen...dus onderwatercamera mee!!! Of heb je die nou net niet bij je,hahaha...Geniet en liefs vanuit hier...XXX

  • 20 Augustus 2010 - 21:08

    Jannine:

    Vind het erg boeiend om jullie belevenissen te lezen...maar geloof dat het voor mij daar veuls te heet is....krijg al warm als ik je verhalen lees...en je bent mooi verkleurd meid, geniet er nog maar lekker van...heb je onder water nog foto's gemaakt toevallig, die foto's zijn altijd zo mooi....nou doe voorzichtig met al die mannen daar en geniet maar lekker met die meiden van je...liefs Jannine

  • 21 Augustus 2010 - 08:20

    Jeffrey:

    eej eej
    mooi dat het daar zo leuk is :)ik zou maar lkkr daar blijven want van het weer hier in nederland word je egt niet vrolijk:( nog heel veel plezier daar laatste paar dagen en zie julliue weer als jullie terug zijn groetjes jeffrey
    x

  • 21 Augustus 2010 - 11:30

    Ard:

    Zo te lezen zien jullie een hoop en maak je er een leuke trip van.Enuuhh.. je hebt E-mail en dus nu ook een K-mail??Nou en liever niet inruilen voor zo'n beest want die spuugt alleen maar..Gaaf hé dat snorkelen, Jacqueline Coussteau en haar meiden zien de prachtige onderwaterwereld en dat is ook genieten...Nog maar een paar dagen om aan jullie kleurenpalet te werken, dus doe je best en have fun ( in goed Nederlands)

  • 22 Augustus 2010 - 07:17

    A3:

    Hoi Jolan en natuurlijk de meiden,
    weer genoten van je reisverslag. leuk te horen dat je ook zo gegrepen bent door dit land met z'n grote tgenstellingen en specifieke geuren, geluiden en kleuren. Iets wat je nooit kunt overbrengen d.m.v verhalen en foto's, je moet het gezien geroken en geproefd hebben. en dat hebben jullie zo te lezen! liefs en snel tot ziens a3

  • 25 Augustus 2010 - 16:53

    Christa:

    heerlijk verhaal Jolanda, en het fototripje, ben ik helemaal voor. ik heb begrepen dat het nu luieren wordt? Geniet ervan! Groetjes Christa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Aswan

Egypt on the Nile

Rondreis door de oudheid

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2010

Hurghada

20 Augustus 2010

Van de Nijl naar de Rode Zee

17 Augustus 2010

Het is hier fantastisch

11 Augustus 2010

Nog 1 dag
Jolanda

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 29460

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 22 Oktober 2018

Rondom Middellandse Zee

24 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Just go Dubai!

03 Augustus 2017 - 06 Augustus 2017

Andrea Bocelli en Toscane!

09 December 2016 - 12 December 2016

Bliksembezoek Kopenhagen

11 September 2016 - 26 September 2016

Rhodos

06 Juni 2015 - 18 Juni 2015

terug op Kreta

16 September 2014 - 23 September 2014

Excursieweek hartje Europa

05 Juni 2014 - 15 Juni 2014

Turkije

05 September 2013 - 13 September 2013

Bijkomen in Tunesië

12 Augustus 2010 - 26 Augustus 2010

Egypt on the Nile

Landen bezocht: