Skopje - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Skopje - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Skopje

Door: Mjk

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

19 September 2014 | Macedonië, Skopje

Skopje

Gisteren vroeg uit de veren, want een bezoek aan de stad Skopje stond op het programma. Vanaf Ohrid nog altijd zo'n 3 en een half uur met de bus! De mooie rit er naar toe was al een excursie op zich, door het prachtige berglandschap. Voordat we Skopje binnen reden hebben we eerst een bezoek gebracht aan de Matkakloof. De kloof door de Treskarivier en het meer van Matka is adembenemend. Met volle teugen genoten van de natuur met een variatie aan flora en fauna. Helaas geen roofvogels gezien, maar die zitten er wel in alle soorten en maten.
Genietend van het mooie uitzicht op het millennium kruis reden we vervolgens Skopje binnen. Een stad met veel contrast tussen arm en rijk. Op zich een vrij jonge stad, nadat deze weer is opgebouwd na de gigantische aardbeving van 1963. Een ruïne van de oude stationshal waar de klok is stil blijven staan op het moment van de beving is nog de stille getuigen van het leed en de schade die de beving heeft aangericht. Meer dan 1000 doden en ruim 20.000 mensen dakloos. Best bijzonder om de klok stil te zien staan op het gebouw, hoewel er niets bijzonders is te zien aan de foeilelijke architectuur van de overgebleven ruïne als alleen de oude stilstaande klok. Een wandeltocht door de stad bracht ons ook langs het Moeder Teresa Memorial House. Zij is geboren in 1910 in Skopje, en kreeg in 1979 de Nobelprijs voor de vrede. Het gedenkhuis is een archeologisch museum met bovenin een kleine kapel. Het gedenkhuis laat zien hoe primitief zij leefde. De muren zijn voorzien van foto's met beroemdheden. Ook zijn hier diverse documenten te bewonderen uit haar nalatenschap waaronder de meest belangrijke Nobelprijs!

Op iedere hoek van de straat staat wel een bronzen standbeeld. Groot of klein, het maakt niet uit ieder beeld heeft zijn eigen verhaal en doet herinneren aan vervlogen tijden. Echt jammer dat we niet veel van de stad hebben kunnen zien want het bezoek nu vonden we echt tegenvallen. De stad heeft mooie moderne pleinen met fonteinen, markjes, winkelstraatjes en weinig uit het verre verleden door de brute aardbeving uit 1963. Een moderne stad met zelf een gigantisch winkelcentrum, en dat is nu net niet wat ik zoek tijdens mijn vakantie. Toch op zich wel leuk om te zien.
Wie zou denken dat in Londen alleen rode dubbeldeks bussen rijden komt bedrogen uit, in Skopje rijden ze namelijk ook als openbaar vervoermiddel! Vreemd om te zien in het straatbeeld waarvan je denkt dat het er niet hoort. Niets is minder waar. En weer valt ons op hoe schoon het is en hoe vriendelijk de mensen zijn. En ook in deze grote stad is alles extreem goedkoop naar onze maatstaven en begrippen. Dat blijkt echter niet zo vreemd als je bedenkt dat het gemiddelde maandsalaris in Macedonië ongeveer 300 euro is. De mensen hier zijn niet opdringerig zoals we gewend zijn in de landen waar we eerder geweest zijn. Ze zijn erg blij met een muntje van 50 eurocent! Wat koop je daar nu nog voor in Nederland?

De terugreis door de bergen was prachtig om te zien bij schemer. Als de avond is gevallen is het koud, maar op de dag heerlijk met een gemiddelde temperatuur van 28 graden is het goed vertoeven.
In het meer van Ohrid zwemmen honderden kleine visjes diezelfde visjes als waar je voor naar een beauty centrum gaat in Nederland, maar hier helemaal voor noppes in de vrije natuur op ieder gewenst tijdstip van de dag.

We maken ons nu op voor een boottocht over het meer en een bezoek aan het Naum klooster.
Fijne dag allemaal en tot snel xxxxx
Jolanda en Talitha

• 19 September 2014 - 08:44

Karin:

Veel plezier Jolanda en Talitha; leuk reisverslag!

• 19 September 2014 - 10:58

Annelies:

Lieve Jolanda en Thalitha
    Wat fijn dat jullie zo genieten!
    En de fotos zijn schitterend!
    Dikke knuf
    Annelies

• 19 September 2014 - 14:29

Rina Kool:

je heb een mooi reis verslag gemaakt en zo te zien genieten jullie ook maar dat was ook de bedoeling b ij mij alles goed een dikke knuffel voor jullie beiden en geniet nog maar de laatste dagen doei doeixxx

• 20 September 2014 - 21:32

Ard:

Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben, veel zien en er een mooie natuur is.
    De aardbeving in 1963??? Op het moment dat jij geboren werd, was daar de aardbeving.. was de klap zo hard dan???

Waren echt ook hele mooie foto's die ook maar weer aangeven hoe mooie de omgeving eigenlijk wel is.
    Nog veel plezier en maak er samen nog wat moois van...

• 21 Oktober 2014 - 15:09

Halim:

Ook iets meegekregen van de historie van skopje? Of de verhouding tussen de Albanezen en de macedoniers in dat land?