Vervolg Rhodos-stad - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Vervolg Rhodos-stad - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Vervolg Rhodos-stad

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

16 September 2016 | Griekenland, Rodos

Inmiddels al weer een paar dagen verstreken. Waarbinnen ook een dagje van luieren maar dat beviel ons toch niet helemaal.
Rhodos-stad inmiddels ook verder bezocht. Eigenlijk bestaat Rhodos-stad uit drie steden, die niet meer van elkaar hadden kunnen verschillen. In eerste instantie is daar de oude stad, waar de middeleeuwse bouwwerken zich aaneenrijgen en waar heerlijke wandelingen gemaakt kunnen worden. Dan volgt de nieuwe stad, de hotelwijk met moderne cafés, luidruchtige bars en chique winkels. Tenslotte zijn er nog de buitenwijken waar stedelingen wonen die van Rhodos-stad een van de grootste steden van Griekenland maken.
Wij hebben voornamelijk het oude gedeelte bezocht en wat verkoeling gezocht aan de Mandrikihaven, daar waar het oude en nieuwe resoluut samen komt. Oude vervallen schepen tussen gigantische miljoenen jachten en op de achtergrond de cruiseterminal daar waar er gewoon 5 stuks lagen aangemeerd. Prachtig contrast!
Slenterend door het oude stadsdeel, heeft ons terug gebracht naar de riddertijd. De geplaveide straatjes, stadsmuren en geveltjes lijken in 500 jaar niets veranderd. De oude gebouwen waarin nu kleine souvenirswinkeltjes hun handel drijven stammen uit de laatste vijftig jaar voor de verdrijving van de orde door de Turkse Osmanen.
Het oude deel blijft leuk om door heen te lopen. Nauwe straatje vol met kleine shops en, tavernes, en barretjes. Gezellige piepkleine terrasjes en vrolijk gekleurde spulletjes uit de Griekse folklore uitgestalt voor de kleine shops misstaan niet ten opzichte van de oude gebouwen. Het lijkt er gewoon te horen.

We hebben ook een bezoek gebracht aan Kallithea, aan de oostkust van het eiland. Met de stadsbus, was ook dit bijzonder goed te doen en een onderneming op zich.
Wij zitten zelf aan de westzijde en zijn geprezen met het feit dat er hier eigenlijk altijd een verkoelende bries staat. Dit in tegenstelling tot de oostzijde, en dat hebben we geweten. Zelfde temperatuur in beide gebieden, maar wat scheelt het als er een windje staat!
Kallithea staat vooral bekend om het kuuroord dat hier in 1929 geopend werd door de Italianen. Tegenwoordig is het een schitterende bezienswaardigheid bij een van de twee baaitjes die het plaatsje rijk is.
De geneeskrachtige bronnen van de Thermes Kallithea waren al in de Romeinsetijd bekend. Het licht zwavelhoudende water zou reuma, nierkwalen en problemen met de spijsvertering genezen! Toch is er pas in de jaren 20 van de vorige eeuw een romantisch kuuroord in oriëntaalse stijl gebouwd.
In de loop van de twintigste eeuw, na de tweede wereldoorlog en onder Grieks bestuur, raakten de termen van Kallithea helaas in verval. Begin deze eeuw is het complex volledig gerestaureerd en is het een belangrijke bezienswaardigheid geworden. Het complex geniet eveneens bekendheid omdat het in der tijd veel diende als filmlocatie voor Hollywoodproducties. Zo zijn hier delen van de film "the guns of navarone" en (hoe kan het ook anders) "zorba de Griek" op genomen.
Kortom, een prachtig stukje architectuur in een schitterende omgeving, gelegen tussen twee idyllische baaitjes. We dachten een half dagje nodig te hebben om dit te bezoeken, echter de pracht van het oord in de schitterende omgeving heeft ons langer vastgehouden. Niet dat dit erg was...., integendeel.

• 17 September 2016 - 10:02

TON:

Jolanda je schijft hele mooie lange stukjes het is er heel erg mooi om te zien, maar als jij tijd heb kijk jij of er een goedkoop jacht voor mij bij is neem hem of haar dan mee dan kan je met de bood terug naar Holland in plaats met het vliegtuig ik wens jou en je dochters nog een hele fijne vakantie toe en geniet van alles, je weet het leven kan heel kort zijn dus geniet er van.

groetjes van Ton en Rita.

• 17 September 2016 - 10:21

Marleen:

Hallo lady's
    Wat een mooi reisverslag weer.
    Jullie zien veel mooie dingen, zo mooi omschreven alsof ik
    het zelf mee maak !
    Wens jullie nog fijne dagen.
    En geniet er nog heerlijk van.
    Lieve groet vanuit een vandaag bewolkte polder .

• 17 September 2016 - 10:38

Elly O:

Wat schrijf je toch beeldend. Reisboeken maken zou je zo maar goed passen. Geniet heerlijk van alles dat jullie zien en ik verheug me weer op het volgende verslag. Liefs ook voor Talitha en Chayenne

• 17 September 2016 - 14:30

Ard:

Wat weer een uitgebreid reisverslag. Moet ik je voortaan Floortje Kool of Jolanda Dessing gaan noemen? Merk dat jullie het naar jullie zin hebben, en al veel hebben gezien..
    maar het is toch Sorbo de Griek ? Hahaha... en zelfs Nederlands daar, want je schrijft Miljoenenjacht gezien ( met Linda?) ..
    Lijkt mij bijzonder interessant en mooi om te zien en ik denk dat jullie ook voorlopig nog niet uitgekeken zijn.

Verder ook werken aan jullie kleurenpalet en lekker eten en drinken en GENIETEN...