Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Kopenhagen

Door: mjk

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

10 December 2016 | Denemarken, Kopenhagen

Onder het genot van een voortreffelijk ontbijt kwamen we de haven van Trelleborg binnen varen. Na ontscheping kon de reis verder richting Kopenhagen. Maar eerst via de beroemde Oresundsbron, de brug-tunnelcombinatie, die Zweden en Denemarken verbindt. Ondanks het grauwe weer was de fraaie brug goed te zien vanaf de oever. De brug die we later over gingen om verder te reizen naar Kopenhagen.

Onder leiding van Dirk Evers (NOS Correspondent Scandinavië, reisleider en vertaler met vaste basis in Denemarken) maakte we in de ochtend kennis met de Deense hoofdstad. Wat kan die man vertellen. Ademloos luisterend naar de mooie verhalen en geweldige anekdotes kregen we een compleet beeld van de stad. De tour bracht ons langs het Koninklijke kasteel Amalienborg en de oude haven Nyhavn. Uiteraard ook langs de beroemde kleine zeemeermin, een van de grootste toeristische trekpleister van Kopenhagen (Den lille Havfrue), gebaseerd op het gelijknamige spookje van de Deense schrijver Hans Christian Andersen. Het beeld dat een hoogte heeft van slechts 1,25 meter en maar 175 kilogram weegt staat op een sokkel in de haven van Kopenhagen. Het beeldje is in omvang zo klein dat je je af kunt vragen waarom mensen (ik dus ook) in hemelsnaam de moeite nemen om de wandeltocht naar het beeld te maken. Nog vreemder is om te zien hoe volwassen mannen en vrouwen in de rij staan om met het beeld op de foto te gaan.

Na de toer met gids was het tijd om op eigen gelegenheid de stad te verkennen. Dat heb ik dan ook ruimschoots gedaan. Behoorlijk wat kilometers gelopen om zoveel als mogelijk de schoonheid van deze stad te ontdekken. Ook in deze stad was het straatbeeld gevuld met kleine kerstmarktjes verspreid over de stad, die ik zoveel als mogelijk heb vermeden om zoveel als mogelijk te genieten van de oude gebouwen en kleurrijke huisjes die de stad rijk is. Onderweg (met recht) nog genoten van een kop koffie en mijn dochter van een beker chocolademelk voor het luttele bedrag van 18 euro 60! Niet normaal meer wat voor prijzen ze hanteren in Denemarken.

Zoals een ieder weet is Kopenhagen (in het Deens: København) de hoofdstad van Denemarken en ligt in het oosten van het land in de regio Seeland (Sjælland). Met ongeveer een half miljoen inwoners woont ongeveer een tiende deel van alle Denen in de hoofdstad. Kopenhagen is dan ook het economische middelpunt van Denemarken. Wat mij opviel is dat Kopenhagen voor een relatief grote stad (te vergelijken met Den Haag of Rotterdam) deze niet zo chaotisch is als je zou verwachten. De sfeer is overwegend vrij relaxed, soms bijna dorps (althans in de delen waar ik geweest ben). De charme van Kopenhagen zit hem vooral in de mensen en de combinatie van mooie straten met een mengelmoes van oude vakwerkhuizen, statige winkelpanden, prachtige oude gebouwen en moderne architectuur. De parken en het water maken de stad af.

Het centrum van Kopenhagen is een uitstekend jachtgebied voor een ieder die op zoek is naar kleding, schoenen, juwelen en andere mooie artikelen. Kopenhagen telt een uitgestrekt winkelgebied dat grotendeels autovrij is en waar je zowel winkels van internationale allure ziet (Louis Vuitton, Gucci, Prada) als winkels die je alleen maar in Kopenhagen of Denemarken ziet. In de winkelstraat die tot een van de langste straten van Europa behoort was het een drukte van jewelste (ik heb mij laten vertellen dat dit normaal is in deze tijd van het jaar). Daar ben ik dan ook heel snel uit gehuppeld Ik kan mij zo voorstellen dat dit in andere maanden minder druk is. Denemarken begint een steeds belangrijkere positie op het gebied van de internationale fashion in te nemen. Dat heeft uiteraard haar weerspiegeling op het mode-aanbod in hoofdstad Denemarken.

Wat enorm opviel is dat de prijzen in Kopenhagen voor dezelfde spullen overwegend duurder zijn dan bij ons in Nederland. Dat heeft deels te maken met het hogere BTW-tarief dat in Denemarken gehanteerd wordt (heb ik mij laten vertellen).

Eén van de meest sfeervolle plekjes van Kopenhagen is Nyhavn, een klein haventje met huizen in veel verschillende kleuren. Een pittoresk gebied waar mensen komen om te eten en te drinken. Tevens is het haventje het opstappunt van de rondvaartboten die je langs en door Kopenhagen varen (heb ik niet gedaan). Hoewel de naam Nyhavn letterlijk “Nieuwe Haven” betekent, is de haven al lang niet nieuw meer. Het haventje is in de periode 1670-1673 uitgegraven door krijgsgevangenen uit de oorlog tussen Denemarken en Zweden (1658-1660). Doel van de door Koning Christian V ontwikkelde haven was om via het water handelswaren tot in de binnenstad van Kopenhagen te kunnen brengen. Voor de scheepslui betekende de haven vooral bier drinken en prostituees bezoeken.

Na alle indrukken van de stad was het weer tijd om op de bus te stappen en terug te rijden naar naar Trelleborg voor de nachtovertocht naar Travemunde.
Weer een dag enorm genoten, wat een geweldige (dure) stad.