Het meer van Ohrid vanaf de boot - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Het meer van Ohrid vanaf de boot - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Het meer van Ohrid vanaf de boot

Door: Mjk

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

19 September 2014 | Macedonië, Ohrid

Een mooie dag met een boottocht over het meer van Ohrid. Eerst langs de kust vanaf het hotel naar de "bay of bones" een reconstructie van paalwoningen in een nederzetting uit de 12e tot 7e eeuw voor Christus. Heel bijzonder om te zien hoe men toen leefde. Hierna voer de boot richting het St. Naum klooster en de kerk van de heilige aartsengelen. Het klooster ligt in werkelijk een prachtige omgeving op een heuvelrots met een adembenemend uitzicht over het meer. Het kerkje ligt in het midden van het klooster. De graftombe van St. Naum ligt in een aparte ruimte van het kerkje. De legende verteld dat wanneer je je oor op de graftombe legt je de hartslag van Naum zou kunnen horen. Uiteraard heb ik mijn oor niet te luisteren gelegd. Vanaf het klooster een fraai uitzicht over het meer van Ohrid. Bijzonder rond het terrein zijn de hoeveelheid pauwen die er leven. Ik heb ze wel gezien maar er wilde er niet een voor mij pronken. Na een heerlijke lunch aan de voet van de rots met ook hier weer een waanzinnig uitzicht hebben we ons nog naar de bron van St Petka laten roeien. Wow, ik werd er werkelijk stil van. Zo een glashelder water heb ik nog nooit van mijn leven gezien. Een kleurenpracht onder water die we op ons gemak van bovenaf konden bewonderen. Geen viezigheid te bekennen, over het water mag alleen een roeibootje komen verder niet. De natuur zo in evenwicht kleine bellen die de bronnen onder water nog beter zichtbaar maken en dat alles zo te bewonderen vanuit het oude kleine bootje. Zo glashelder dat de weerspiegeling van de lucht en het andere moois langs het water het geheel een bijzondere aanblik gaf. Het tochtje duurde maar drie kwartier maar heeft genoeg beleving gegeven voor een paar uur. Oja vanaf de bron is het nog maar 600 meter naar de grens van Albanië, dat hebben we maar niet gedaan. Stil slenterden we langzaam weer naar de grote boot voor de terugreis via de andere kant van het meer naar ons hotel.
Ook vandaag was het weer een geslaagde dag met lekkere temperatuur, veel indrukken, mooie vergezichten, bijzondere verhalen, fraaie natuur en natuurlijk de Macedonische cultuur. De aankomende 2 dagen staat er nog niets op het programma, we zien wel wat we doen. In ieder geval een dag je rust aan het meer in het zonnetje met een boek ook om alle tot nu toe opgedane indrukken voorbij te laten komen en wellicht terug te kijken op de camera die ik nu ook even een momentje van rust gun.

Het eten smaakt hier voortreffelijk, vanavond weer voor 10 euro samen gedineerd. We voelen ons rijk hier onder de arme Macedoniërs.

Voor straks slaap lekker lieve mensen, dat doen wij ook
Liefs Jolanda en Talitha
XXX

• 19 September 2014 - 22:10

Frans:

Jolanda wuropa is vol geschiedenis en onw8js mooi.
    Geniet ervan xx

• 19 September 2014 - 23:31

Pauline:

Wat een belevenis,het voelt alsof ik ook op vakantie ben en mee reis,dus geniet ik ook mee.
    Je bent een goede reisleidster!

Welterusten deze keer weer uit Houten X

• 20 September 2014 - 21:36

Ard:

Zo te lezen, willen jullie voorlopig nog niet terug???!!
    Klinkt allemaal heel mooi, de foto's zijn stille getuigen en het verslag doet de rest....

Ff lekker niets nu, rust en kalmte..

Enjoy your stay xx