Hop on Hop off Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Hop on Hop off Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Hop on Hop off Dubai

Door: mjk

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

27 Maart 2018 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Om zo veel als mogelijk te zien hebben we besloten om met de de bus door Dubai te toeren! Een echte toerist maakt dan gebruik van de "Hop on, Hop off" bus (wij dus ook).

Een rondrit met de toeristenbussen van Big Bus Dubai is de ideale manier om Dubai te verkennen. In de afgelopen jaren zijn deze toeristenbussen uitgegroeid tot een begrip in een groot aantal wereldsteden. Eén van de redenen dat de Big Bus rondritten zo populair zijn onder toeristen is de eenvoudige manier waarop je een stad snel kunt ontdekken. De route van de Big Bus Tours lopen langs alle grote bezienswaardigheden waardoor je snel alle hoogtepunten van Dubai kunt bewonderen.

De bussen werken met het “hop on hop off” principe waarbij je zo vaak in- en uit kunt stappen als je zelf wilt. Zie je een leuke bezienswaardigheid voorbij komen die je beter wilt bekijken? Dan stap je uit, vind je het niets, dan blijf je gewoon in de dubbeldekker bus zitten. Tijdens de rondrit kun je gratis gebruik maken van de audioguide die in 12 verschillende talen beschikbaar is. Helaas zit er geen Nederlands tussen, maar je kunt onder andere kiezen uit Engels, Duits en Frans. Hoofdtelefoons worden gratis vertrekt als je instapt in de bus. Ook kun je een gratis flesje water pakken uit de koelkast van de bus.

Deze rondritten zijn vooral geschikt voor toeristen die in een korte tijd de vele hoogtepunten van Dubai willen zien, wij dus! Door de grote afstanden tussen de verschillende bezienswaardigheden in Dubai kan het erg tijdrovend en lastig zijn om uit te zoeken hoe je snel ergens komt met de metro, bus, tram en/of taxi. Ook liggen niet alle bezienswaardigheden in de stad dicht bij een bus-, tram of metrohalte waardoor je soms enige tijd moet lopen of de taxi moet pakken. Met temperaturen die al snel boven de 30 graden liggen, is lopen niet altijd even prettig. Dus hebben we een dagkaart geboekt en ons laten rijden door Dubai, en op sommige plekken besloten uit te stappen voor de nodige fotomomenten. Helaas lag de accu van mijn camera nog in de hotelkamer dus heb deze dag gebruik gemaakt van mijn mobiel om toch dat vast te leggen wat ik wilde vastleggen.
We hebben ons deze dag alle routes laten rijden die er zijn. Lange zit, dat wel maar dan heb je ook wel wat gezien hoor! Uiteraard niet overal uitgestapt, want dan hadden we aan 1 dagkaart niet genoeg gehad. Prachtige (en minder mooie) routes gereden die ons o.a. langs de Burj Al Arab, het duurte hotel dat er bestaat en in zee is gebouwd. Dichtbij komen kan helaas niet zonder enige reden of geldig ticket om het hotel te bezoeken.
Routes langs alle hoge gebouwen die Dubai rijk is. Gebouwen in de meest vreemdsoortige vormen. Het maakt de skyline en het gebied speels, overal is wel iets te zien. Uiteraard zijn we ook langs de Burj Khalifa gereden, maar die hadden we de eerste dag al bezocht samen met het grootste winkelcentrum die Dubai rijk is de Dubai Mall.
We kwamen langs de Jumeirah Mosque. Hier niet binnen geweest want we hebben ons laten vertellen dat wanneer je die in Abu Dhabi hebt bezocht deze enorm tegen valt. Wellicht een volgende keer wel bezoeken want die van Abu Dhabi lag nog vers in onze geheugen.
Langs de kust gereden en over een van de palmeilanden. Zoveel uitzichten niet normaal meer.
Echter moet ik wel tot de conclusie komen dat Dubai (op dit moment) nog best een grote bouwput is. Zoveel gebouwen die nog uit de grond gestampt worden! Overal hijskranen. Echter niet op een vervelende manier. Ze willen snel en hoog want in 2020 is de EXPO in Dubai, dus dan moet het wel zo goed als af zijn.
Wat ons ook op is gevallen dat het enorm schoon is, er ligt echt nog geen klein snippertje papier op straat. Haal het ook niet in je hoofd om te doen want je hangt er aan. Mannen zijn hoffelijk en galant.
Vrouwen lopen hier inderdaad in lange gewaden, het zijn een soort jassen die de contouren van hun lichaam verhullen. Een ander dan hun eigen partner mag hun contouren niet zien. Onder de gewaden dragen de dames de prachtigste kleding. Mannen lopen overwegend in een witte jurk. Mooi om te zien in ieder geval.
Op de dag is kun je overal goed bij is het niet druk op straat. Maar in de avond lijkt het alsof iedereen buiten is, dan is het enorm druk op straat.
Deze avond zijn wij met de Hop on Hop off bus terug gereden richting ons hotel, dus onderweg veel moois gezien prachtig verlicht.

Alweer zo een geslaagde dag gehad. Rode wangen van de zon omdat we op de bovenverdieping van de bus hebben gezeten.

• 31 Maart 2018 - 15:29

Elly Ottervanger: