Rhodos - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Rhodos - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Rhodos

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

14 September 2016 | Griekenland, Rodos

Ik heb gekozen voor een hotel zonder free WiFi, dat maakt ook dat ik niet iedere dag online zal komen, maar wel af en toe om een verhaal te plaatsen en helaas niet zoals iedereen gewend iedere dag een collage. Dit geeft overigens wel enige rust omdat bij free WiFi je toch eerder in de verleiding komt om mail en sociaal media te checken.

Eindelijk was het zover en konden we zondag na de nodige checks @ home en op onze koffers het luchtruim kiezen voor onze vlucht naar Rhodos. Incheck had ik al gedaan thuis waardoor de bagage drop off super vlot verliep. Heerlijk altijd om de hectiek van de luchthaven te zien, het brengt in mijn beleving altijd gezelligheid met zich mee. De vakantiesfeer snuiven op Schiphol en je te bedenken dat al die mensen die de luchthaven passeren "ergens" naar toe op weg zijn.
Ruim 24 jaar geleden was ik eerder op Rhodos, Talitha was toen ruim 1 jaar. Prima vlucht gehad, helaas hebben 6 super kleine koters hun ouders bezig weten te houden en de rest van het gezelschap in ons toestel voorzien van een serenade door geschreeuw en gehuil, het kwam zelfs door de oordoppen van mijn iPod heen. Was er eentje stil dan begon de ander, of allemaal tegelijk...... gekkenwerk. Maar geef het je te doen als ouders, wat zullen die zich allemaal opgelaten hebben gevoeld.
Een korte busrit heeft ons bij het hotel gebracht. Prima hotel, schoon en netjes. Inmiddels hebben we ervaren dat het ontbijt en diner ruimschoots en goed is.

Rhodos is met een oppervlakte van 1398 vierkante kilometer het grootste eiland van de eilandengroep Dodekanesos. Ongeveer de helft van alle 120.000 inwoners wonen in Rhodos-stad , in het meest noordelijke puntje van het eiland. Rhodos wordt ook wel zonne-eiland genoemd. Deze bijnaam heeft het eiland te danken aan de eeuwenoude legende over Helios, de zonnegod. De legende verteld ook dat de oppergod Zeus zijn zoon Helios vergeten was bij de verdeling van de wereld onder zijn kinderen. Uit schaamte besloot Zeus voor zijn zoon een eiland te scheppen dat al het andere overtrof en Toen rees Rhodos op uit zee. Het blijft een legende......., maar gezien alle schelpen die op veel bergtoppen op dit eiland liggen, zou het niet eens zo gek zijn als dit verhaal niet ver van de waarheid ligt.....

Onze eerste ochtend Rhodos, op verkenning geweest in de omgeving van het hotel en het dorpje waar wij verblijven Lalyssos (vroeger Trianta). Slenterend langs het strand met een heerlijk windje. Verder lekker rustig aan gedaan. De hostess haar verhaal laten doen, en wij onderwijl besproken wat we wel en niet willen doen danwel zien in deze weken op dit mooie eiland waar van alles te zien en beleven valt. Wij zullen nagenoeg alles op eigen gelegenheid gaan doen, meer om onze eigen tijd zelf uit te maken en niet afhankelijk te zijn van wat de organisatie te bieden heeft. De rest van de middag gewerkt aan onze huidskleur, en ons vermaakt met het lezen van een boek en een spelletje. Kortom behoorlijk in relax modus. Het diner was ruimschoots. Bufetten gevuld met salades, pasta's en Griekse specialiteiten. We zijn niets te kort gekomen. Na een avondwandeling door Trianta, gingen we moe maar voldaan naar bed.

Dinsdag waren we redelijk vroeg op. Wel zo prettig om in een niet al te drukke ontbijtzaal van onze ochtendmaaltijd te kunnen genieten. Om weer een dag te luieren is niet ons ding. Dus na het ontbijt met de stadsbus richting Rhodos stad. Met de stadsbus was een aardige beproeving, want wij waren niet de enige die die plan hadden opgevat om de oude stad te gaan bewonderen. Als sardientjes in een blik, werd de bus bij iedere tussenstop steeds meer volgepropt. Volgens de chauffeur zou er nog veel meer bij kunnen. Best een risico nemen die Grieken, en wij nemen met hun hetzelfde risico zonder er ook maar over na te denken, want al snel nemen wij aan dat deze taferelen hier heel normaal zijn! In ieder geval heeft de bus ons gebracht naar onze bestemming en konden we gaan slenteren door het oude stadsdeel, en de haven. De haven gevuld met luxe jachten, maar ook verschillende cruiseschepen lagen aangemeerd. Wederom prachtig weer, heerlijke wind en strakblauwe lucht bij een temperatuur van om en bij de 30 graden.
Rhodos-stad is eigenlijk op te delen in het "nieuwe" en "oude" deel. In het nieuwe deel zijn veel discotheken, hippe bars, veel restaurants en moderne kledingwinkels te vinden. Zo zagen wij dat eveneens de H&M en Zara vertegenwoordigd zijn op dit eiland. Veel van de sfeervolle tavernes zijn gelegen aan de Mandrikihaven. Aan de ingang van de haven staat een groot beeld dat kenmerkend is voor Rhodos. Twee zuilen met op de ene een hert en op de ander een hinde trotseren de havenopening. Op de plek waar de vuurtoren van st. Nicolaas staat heeft volgens de legende ooit de kolossus van Rhodus gestaan, naar het schijnt " een van de zeven wereld wonderen"
De oude binnenstad van Rhodos-stad is meer dan vierentwintighonderd jaar jong. Gedurende de geschiedenis veranderde de stad in een vestingstad met grote vestingsmuren die wij uiteraard in het hedendaagse hebben bewonderd. Binnen de muren zijn kleine straatjes en steegjes die tegenwoordig gevuld met souvenirsshops, terrasjes en restaurants. Best jammer dat deze middenstand de charme van de oudheid naar de achtergrond doet verdwijnen. Het maakt het slenteren door de steegjes overigens niet minder saai. We gaan in deze weken toch zeker nog een keer terug want we hebben op lange na niet alles kunnen bewonderen in een dag.

Op naar het volgende !

• 14 September 2016 - 22:15

Janny :

Je moet zeker nog een keer terug gaan naar Rhodos stad. We zijn er al meerdere keren geweest en het is elke keer weer prachtig. Veel plezier nog ! Groetjes Janny

• 17 September 2016 - 01:52

Elly Ottervanger:

Wat weer leuk om je verhalen te lezen...ga jullie zeker volgen. Heel veel plezier XXX