Ialyssos en Butterflies - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Ialyssos en Butterflies - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Ialyssos en Butterflies

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

25 September 2016 | Griekenland, Rodos

Laatste paar dagen steeds in de ochtenduren iets gedaan en de middagen vooral lekker rustig aan gedaan.
Zo hebben we de kustlijn gevolgd richting Rhodos-stad. Op onze slippers over het kiezelstrand niet echt een aanrader.
We hebben ons eigen plaatsje Lalyssos rond gewandeld, en een bezoek gebracht aan het oude centrum. Lalyssos wordt ook wel Trianda genoemd en ligt tussen de vakantie-oorden Kremasti en Ixia. De badplaats ligt op ongeveer zeven kilometer van Rhodos stad en zeven kilometer van de internationale luchthaven van het eiland. Trianda is na Rhodos de grootste stad van het eiland en heeft ongeveer 10.000 vaste inwoners. Eigenlijk meer een buitenwijk van de hoofdstad van Rhodos.
De gemeente, met onder andere Filerimos en het stadje Trianda, heet Ialyssos. Tegenwoordig is dit in de volksmond ook de naam van de badplaats geworden om zo het hele gebied, oude en nieuwe gedeelte, te benoemen.
In het nieuwe gedeelte, tussen de hoofdweg van het vliegveld naar Rhodos stad en de zee, zijn de restaurants, souvenirwinkels en andere toeristische benodigdheden te vinden. Het oude gedeelte ligt wat verder landinwaarts en loopt door tot op de berg Filerimos (Philerimos).De kerk en het dorpsplein in het oude gedeelte zijn leuk om te bezoeken. Op zaterdag is hier een markt op het centrale plein met souvenirs en veel lokale producten.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan de Butterflies Valley.
Vlindervallei. Petaloudes is de naam van een vallei. In de maanden juni, juli en augustus vertoeven hier vele vlinders. Petalouda betekent vlinder in het Grieks. In de vlindervallei leeft een bijzondere vlindersoort, namelijk de gestippelde harlekijn, (Panaxia Quadripunctaria). Deze vlinders worden aangetrokken door de bomen in deze vallei, die een soort vanilleachtige hars uitscheiden.  De vlindervallei is een prachtig natuurgebied met beekjes, watervalletjes en brugjes.  Dus ook buiten het vlinderseizoen de moeite waard. Het was heerlijk wandelen door de schaduwrijke vallei, over de vele trappetjes, bruggetjes, stenen en boomstronken.
Wij begrijpen natuurlijk ook wel dat het vlinderseizoen voorbij is. Toch was een bezoek aan de vallei meer dan de moeite waard.
Petaloudes is niet alleen de naam van de unieke Vallei der Vlinders, maar ook de naam van de gemeente waartoe de kustdorpjes Kremasti, Paradisi en Theologos behoren en de binnenlandse dorpjes Pastida, Maritsa en Damatria. Het gebied vormde in de oudheid het zuidelijke deel van de stadstaat Ialyssos. De omgeving heeft een traditioneel boerenkarakter weten te bewaren, mede dankzij haar zeldzame natuur.

Uiteraard hebben we ook wat traditionele winkeltjes bezocht alwaar plaatselijke producten worden de aangeboden en kitscherige souvenirs. Altijd leuk om naar te kijken, maar om niets van te kopen. Overal hangen truien van Adidas, Nike en alle andere bekende merken te pronkend. Ze worden voor een habbekrats aangeboden. Ze zijn op een enkel detail na niet van echt te onderscheiden! Net als alle "merk" horloges en zonnebrillen. Alles puur nep en van een slechte kwaliteit.
Traditionele en locale shops zijn altijd leuk om te bezoeken. Je maakt er kennis met alle soorten van kruiden, oliën, en traditionele producten. Heerlijk om in weg te dromen.
Zaterdagochtend wilden we nog een plaatselijk marktje bezoeken. Onderweg op onze zoektocht woog de zwaartekracht en lag ik ineens languit over de straat. Hilariteit natuurlijk. Blauwe, zere en kapotte knie zijn het resultaat. Het marktje hebben we nooit gevonden, we zijn rechtsomkeert naar het hotel gegaan.

Het einde van het seizoen is aan het naderen en dat kun je goed merken. Veel restaurants in de straatjes beginnen aan hun grote schoonmaak en zijn nog maar beperkt open. Een aantal activiteiten is nog beperkt te ondernemen. Maar ook aan het klimaat is het te merken. Op de dag prachtig weer met hoge temperaturen, maar in de vroege ochtend is het kil en in de avonden kun je soms al een vestje gebruiken. Dit in tegenstelling tot het begin van onze vakantie.

Nog een paar uur genieten van het mooie weer en onze vakantie. Vanavond vliegen wij weer terug en hopen ruim na middernacht voet op Nederlandse bodem te zetten. Vannacht slapen wij weer lekker in ons eigen bed en kunnen wij terugkijken op een heerlijke vakantie.

• 25 September 2016 - 17:36

Elly O:

Hele fijne terugreis straks. xxx

• 26 September 2016 - 09:12

Marleen:

Weer een mooi verslag van een bijna af te sluiten vakantie !
    Wij wensen jullie een mooie terug reis ! Xxx

• 26 September 2016 - 09:58

TON:

je had ook een lange broek aan moeten doen dan waren je benen niet stuk gegaan hahaha ik ben ook weer blij dat jullie weer gezond terug zijn

groetjes van Ton en Rita