Rondje Rhodos - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Rondje Rhodos - Reisverslag uit Rodos, Griekenland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Rondje Rhodos

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

20 September 2016 | Griekenland, Rodos

Al vanaf juni heeft is hier geen druppel regen gevallen. Wij waren echter getuigen van de eerste druppels. Deze dag was bij uitstek geschrikt om het eiland rond te toeren, want een dag op je hotelkamer doorbrengen zou ik snel zat geworden zijn. Warmwater kwam met kleine beetjes naar beneden, dus koud was het niet. Dit in tegenstelling tot Turkije alwaar het al een dag of 5 schijnt te onweren en regenen (je zal er zitten). De meeste regen viel tijdens onze lunch, en als je tussen de druppels doorliep werd je niet eens nat. Verder hebben we alle buitenactiviteiten kunnen doen onder een droog wolkendek, dus waar hebben we het over. Alleen een beetje jammer van de vergezichten. Sommige bergen lagen in de wolken dus het enige wat je zag waren wolken. Ook een aparte ervaring om eens met je hoofd in de wolken te lopen! Toch bij uitstek een dag om Rhodos in een dag rond te toeren. Vanaf onze locatie, langs de westkant van het eiland richting zuiden, paar kilometer van west naar oost gereden en toen richting noorden via de oostkant van het eiland. De meest bijzondere plaatsen en locaties liggen aan de westzijde van het eiland.

De prachtige tocht begon met een trip vanaf ons hotel richting Filerimos.
Ten zuiden van het huidige Ialyssós dat ook Trianda wordt genoemd, ligt de Filerimosheuvel. In de klassieke oudheid heeft hier de akropolis van Ialyssós gestaan. De preciese locatie van het oude Ialyssós is niet bekend. Waarschijnlijk bestond de stadstaat uit dorpjes die een gezamelijk bestuur hadden. Filerimos betekent “vriend der eenzaamheid”. De heuvel schijnt deze naam te hebben sinds de Middeleeuwen, toen zich hier een kluizenaar vestigde. De weg naar de top is 4 km lang en zeer bochtig. Bovenaan hebben we de Golgothaweg bewandeld. Deze weg is gemaakt tijdens de Italiaanse periode (1918-1945). Om de paar meter staat hier een zuil met een plaat van Jezus met kruis. Al wandelend langs de prenten wordt je zo het verhaal van Jezus op weg naar zijn kruisiging op Golgotha verteld.
Aan het eind staat een enorm kruis dat tevens dienst doet als uitkijktoren. Je zou vanaf dit punt een prachtig uitzicht over het eiland hebben. Helaas lag de berg door het weer in de wolken en was het enige wat wij zachten een witte mist.
We vervolgde de trip via de bergen en de olijfboomgaarden naar het plaatsje Kamiros. Kamiros was in de oudheid één van de drie grote Dorische steden van Rhodos. De stad is tegen een berghelling gebouwd en verdeeld over terrassen. Toen in 142 n. Chr. de stad voor een tweede keer getroffen werd door een aardbeving verlieten de bewoners Kamiros. De stad is sindsdien nooit meer bewoond geweest. De ruïnes bieden goed zicht op hoe een Hellenistische stad er uit moet hebben gezien. Bij het oplopen van de heuvel werden we beloond met een prachtig uitzicht. Van deze hoogte is goed te zien hoe de stad was opgebouwd. Van de meeste gebouwen is weinig bewaard gebleven. Op de heuvel heeft ooit een tempel voor Athene gestaan, maar nu rest slechts een cisterne. Op het laagst gelegen deel zijn onder andere de resten van de agora, het marktplein, en van een Apollotempel te zien. Nadat we hier hebben rondgelopen en genoten van de vergezichten zijn we verder gegaan en hebben onze lunch genuttigd in Embonas. De rit er naar toe was wederom prachtig door de bergen, olijfboomgaarden en wijnvelden. Af en toe gestopt voor het adembenemende uitzicht op zee, alwaar we van deze hoogte een paar andere Griekse eilanden konden zien liggen. Het was weliswaar een bewolkte dag maar de eilanden konden we goed we toch nog bijzonder goed zien. Uiteraard weer gestopt om van het schitterende uitzicht te genieten. Een korte stop bij het plaatsje Monolithos gedaan om de locale lekkernijen te proeven. Ik kan je verzekeren dat de pinda's met honing en sesam erg lekker zijn. En ook hier het uitzicht weer adembenemend.
Een lange dag met veel indrukken en uiteraard nog meer fotomomenten! Hoe kan het ook anders.

• 24 September 2016 - 00:06

Elly O:

Dat wordt weer een fotoboek maken denk ik Jo, nog veel plezier!!!