Lübeck - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu Lübeck - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van Jolanda Kool - WaarBenJij.nu

Lübeck

Door: mjk

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

09 December 2016 | Duitsland, Lübeck

Vrijdag 9 december ging ik al voor dag en dauw op pad. Om 07:00 vertrok de bus vanuit Waddinxveen om eerst koers te zetten naar Lübeck. De rit verliep voorspoedig en de chauffeur van onze bus heeft nog net op tijd een file weten te omzeilen, nadat hij verschillende hulpdiensten vrij baan had gegeven. Achteraf bleek de weg die wij aanvankelijk over moesten volledig afgesloten te zijn. Hij had het goed ingeschat dus. Halverwege de middag arriveerde wij in Lübeck.

Lübeck, de koningin van de Hanzesteden, werd gesticht in 1143 als “eerste westerse stad aan de Oostzeekust”. De stad ademt nog altijd een middeleeuwse sfeer en het stadsbeeld wordt nog steeds bepaald door cultuurhistorische bezienswaardigheden die herinneren aan het roemrijke verleden van Lübeck als vrije rijks- en Hanzestad. De pracht hiervan gaat in deze tijd van het jaar helaas verloren aan de markten die de stad voorbereiden op de kerst, wat de stad echter wel levendig en gezellig maakt. Als de dag ten einde loopt, komt er leven in de talloze cafés, restaurants, bars, clubs en discotheken. In deze tijd van het jaar extra sfeervol door de mooie kerstverlichting en kleine kerstmarktjes.

Eeuwenlang was de naam van de stad een synoniem voor vrijheid, recht en welvaart. Het 'Lübisches Recht', een verzameling basisregels op het gebied van het land- en zeerecht die zijn tijd ver vooruit was, gaf de aanzet tot de stichting van ruim 100 steden rondom de Oostzee. Zo werden de voorwaarden geschapen voor het uitgroeien van de Hanze tot de grootste handelsmacht van zijn tijd. Het onbetwiste centrum was Lübeck, een van de luisterrijkste vroege metropolen van de wereldhandel. De door water omsloten historische binnenstad met de zeven torens van de vijf hoofdkerken getuigt van een bewogen geschiedenis van 1.000 jaar. De historische gebouwen uit de tijd van de gotiek, de renaissance, de barok en het classicisme, de straten en steegjes, kerken en kloosters, burgerhuizen en vestingwerken ogen als een uniek en harmonisch geheel. De Marienkirche, de mooiste kerk in Lübeck, is een juweel van de baksteengotiek en heeft als voorbeeld gediend voor ca. 70 andere kerken in het Oostzeegebied. Met het hoogste baksteengewelf ter wereld is deze kerk van grote architectonische betekenis. Trots troont hij op het hoogste punt van de historische binnenstad, als het ware recht tegenover de Musik- und Kongresshalle – kortweg MuK genoemd – de moderne tegenhanger. De MuK is Lübecks grootste hal, de belangrijkste speellocatie van het Schleswig-Holstein Musik Festival, internationaal congrescentrum, concertzaal en stadshal tegelijk.
Andere belangrijke bouwwerken in de historische binnenstad zijn de gebouwen rondom het raadhuis, het Burgklooster, de Koberg – een volledig behouden gebleven wijk uit het laatste gedeelte van de 13e eeuw – met de Jakobikirche, het Heiligen-Geist-Hospital en de gebouwen tussen de Glockengießer- en de Aegidienstraße, de statige patriciërshuizen tussen de Petrikirche en de dom, natuurlijk de beroemde Holstentor, het symbool van de stad, en de zoutpakhuizen op de linkeroever van de Trave. De stad heeft beslist ook moderne dingen te bieden. Namen als Günter Grass, naast Thomas Mann en Willy Brandt een van de drie Nobelprijswinnaars zijn aan Lübeck verbonden.in het midden van de historische binnenstad is het Heinrich-und-Thomas-Mann-Zentrum. Een allang verdwenen wereld van de Buddenbrooks die een kijk geven op het leven en werk van deze twee grote schrijvers. De stad heeft ook een eigen specialiteit: Lübecker marsepein, de zoetste verleiding sinds er amandelen zijn, verrukkelijk! Uiteraard heb ik een stuk van deze specialiteit mee naar Nederland genomen.

Moe maar voldaan zetten wij verder koers naar de haven van Travemunde voor de nachtovertocht per boot naar Trelleborg. De eerste dag van het uitstapje was een geweldig succes. Ik heb genoten.

• 14 December 2016 - 00:23

Elly Ot:

Prachtig hoor, als ik dit zo lees krijg ik zo zin om daar eens te kijken...na mijn studie... ;-)

• 14 December 2016 - 01:24

Jolanda Kool:

Dan ga ik zeker met je mee El xxx